Kukunori Cupin säännöt

Suomen ensimmäinen kävelyfutisturnaus Kukunori Cup pelataan perjantaina 24.8. Helsingin Brahenkentällä. Ilmoittautuminen turnaukseen sulkeutuu perjantaina 17.8.2018 klo 12.00.  Ilmoittautumisen päätyttyä suoritetaan Kukunori Cupin virallinen lohkoarvonta, joka lähetetään suorana klo 13 alkaen Facebookissa Kävelyfutiksen sivuilla.

Alta löydät koottuna yleiset ohjeet turnaukseen valmistautuville joukkueille sekä kattavan listan Kukunori Cupin turnaussäännöistä.

 

Turnauksen tavoite

Tarjota kaikille tasaisia pelejä ja onnistumisen kokemuksia fair play -hengessä. Turnaus on ensimmäinen historiassaan, eikä virallista kävelyjalkapalloturnausta ole Suomessa järjestetty, joten kokemus on kaikille uusi. Pyrimme kasvattamaan tapahtumaa ja tekemään tapahtumasta jokavuotisen.

Jokaisella joukkueella tulee olla nimettynä vähintään 6 ja enintään 14 pelaajaa.

 

Lisäksi joukkueilla tulee olla nimettynä

Valmentaja/ohjaaja joka vastaa, että joukkue on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Vastaa pelissä tapahtuvista vaihdoista ja peluutuksesta.
Huoltaja, jolla olisi hyvä olla mukana ensi-avun perustarpeita, kuten jääpussit, sideharsot jne. Lisäksi olisi hyvä, että huoltaja vastaa myös juomapullojen täytöstä ja tarvittavasta nesteytyksestä (vesipiste löytyy paikan päältä)
Yhteyshenkilö/joukkueenjohtaja (jos ei valmentaja)
Kapteeni, joka vastaa, että ottelutapahtumat sujuvat -fair play hengessä

 

Palvelut

Turnausalueella toimii grilli, josta saa makkaraa ja virvokkeita. Kentän laidalta löytyvät pukuhuone- ja WC-tilat. Turnausalueelta löytyy myös ensiapu- sekä vesipiste.

 

 

Kukunori Cupin säännöt

  Pelimuoto 6v6 (5+1)
Pallokoko 5 (pallot järjestävän tahon puolesta)
Kentänkoko n. 40x30m
Ei paitsioita
Peliaika 1×16 min
Sivurajapotku (ei kuljetusta)
Juniorimaalit
Ei juoksemista (ensimmäisestä ja toisesta rikkeestä seuraa epäsuora vapaapotku, kolmannesta rikkeestä seuraa rangaistuspotku)
Vain epäsuoria vapaapotkuja (Epäsuorassa vapaapotkussa maali hyväksytään vain, jos pallo koskettaa toista hyökkäävän joukkueen pelaajaa vapaapotkun antajan lisäksi).
Maalivahdin alue (kenttäpelaajilta kielletty ja maalivahdin ei tule poistua alueelta)

Pelaajavaihto

Pelaajavaihto tulee suorittaa pelin ollessa pysähdyksissä tai pallon ollessa maalivahdin hallussa. Kentälle tulevan pelaajan tulee odottaa pelialueen ulkopuolella, kunnes vaihtoon tuleva pelaaja on poistunut kokonaan kentältä.

Väärästä vaihdosta seuraa vastapelaajalle tuomittu epäsuora vapaapotku, joka annetaan keskiympyrästä. Hyökkäävän joukkueen ollessa rangaistusalueella tuomitaan epäsuora vapaapotku kolme metriä rangaistusalueen rajasta.

Varusteet

Pelaaja ei saa käyttää asusteita, jotka ovat vaarallisia hänelle itselleen tai kanssapelaajille. Esimerkiksi kellot ja korut tulee poistaa ennen ottelua.

Pelaajalla tulee olla liikuntaan soveltuvat vaatteet sekä pelialustalle soveltuvat kengät (nappulakengät, lenkkarit). Säärisuojien käyttö on suositeltavaa.

Maalivahdin paidan tulee olla erivärinen kuin kenttäpelaajilla tai tuomarilla.

Tuomari

Tuomarilla on päätäntävalta kenttätapahtumista joukkueiden kentälle tulosta aina poistumiseen saakka. Tuomarin päätökset ovat lopullisia eikä niistä voi valittaa.

Tuomarin tehtäviin kuuluu

Pitää kirjaa ottelutapahtumista sekä virallisesta peliajasta
Rikkeen sattuessa tarkastella hyötynäkökulmaa ja jättää rike viheltämättä, mikäli rikotulla joukkueella on tilanteessa merkittävä etu
Pysäyttää peli, mikäli pelaaja loukkaantuu eikä kykene jatkamaan peliä
Ohjata hoitohenkilökunta kentälle loukkaantumisen sattuessa
Poistaa vertavuotava pelaaja kentältä

Määrittää tarvittaessa mahdollisen lisäajan pituus (esim. loukkaantumisten takia)

Pelin aloitus ja uudelleen käynnistäminen

Ennen peliä suoritetaan kolikonheitto, jonka voittanut joukkue saa joko vaihtaa kenttäpuolta tai aloittaa ottelun. Puolten valinnan jälkeen ottelu alkaa aloituspotkulla, jonka ajaksi molempien joukkueiden pelaajat asettuvat omalle kenttäpuoliskolleen. Vastapelaajien on oltava vähintään kolmen metrin päässä aloittavista pelaajista pillinvihellyksen aikaan. Kenttäpuolet sekä aloittava joukkue vaihtuvat jakson vaihtuessa.

Aloituspotku

Aloituspotku tapahtuu keskiympyrästä ottelun aluksi, tehdyn maalin jälkeen sekä jokaisen jakson aluksi. Aloituspotku voidaan antaa vasta tuomarin merkin jälkeen. Aloituspotkun tulee olla syöttö tai laukaisu. Jos aloituspotkun antanut pelaaja koskee palloon uudestaan ennen toista pelaajaa, tulee vastapuolelle tuomita epäsuora vapaapotku.

Erotuomaripallo

Peli voidaan käynnistää tilapäisen pysähdyksen jälkeen erotuomaripallolla. Erotuomaripallossa tuomari pudottaa pallon siihen kohtaan, jossa pallo oli edellisen kerran pelissä. Peli käynnistyy, kun pallo koskettaa maata. Erotuomaripalloa sovelletaan esimerkiksi silloin, jos pelaaja loukkaantuu ilman vastapuolen rikettä ja pallo on loukkaantuneen pelaajan joukkueen hallussa. Mikäli erotuomaripallo pomppaa maaliin koskematta vähintään kahteen pelaajaan matkalla, ei maalia hyväksytä, vaan tilanne tuomitaan maalipotkuksi.

Pallo ei ole pelattavissa, kun

Se on kokonaan ylittänyt sivu- tai päätyrajan maassa tai ilmassa
Tuomari on viheltänyt pelin poikki
Pallo osuu sisällä pelattaessa kattoon (peliä jatketaan vastapuolelle tuomitulla epäsuoralla vapaapotkulla osumakohdan tietämiltä)

Pallo on pelattavissa, kun

Se kimpoaa kentälle tolpasta, ylärimasta tai pelialueiden laidoista
Se kimpoaa tuomarista kentälle

Pallon korkeusrajoitus

Pallo ei saa nousta missään pelitilanteessa ylärimaa korkeammalle. Ainoana poikkeuksena ovat tilanteet, joissa pallo kohoaa sallitun korkeuden yläpuolelle maalivahdin torjunnan seurauksena. Korkeusrajoituksen rikkomisesta tuomitaan vastapuolelle epäsuora vapaapotku rikepaikalta. Mikäli rike tapahtuu rangaistusalueella, annetaan vapaapotku kolme metriä rangaistualueen rajan takaa.

Pallon mennessä maalin yli tai ohi seuraa tilanteesta maalipotku.

Kävely

Kävelyn määritelmä täyttyy, kun kävelijä säilyttää kosketuksen maahan joka hetki. Mikäli pelaaja ottaa juoksuaskelia pelin ollessa käynnissä, tuomitsee erotuomari epäsuoran vapaapotkun vastapuolelle. Rikkeen toistuessa kolme kertaa seuraa rangaistuspotku.

Rangaistuspotku

Rangaistuspotku tuomitaan, mikäli

juoksurike toistuu kolmesti
tapahtuu kohtuuttoman kova rike missä tahansa kentän alueella

Rangaistuspotkua suorittaessa tuomarille tulee ilmoittaa laukoja, joka asettuu rangaistuspisteelle pallon taakse. Muiden pelaajien tulee asettua vähintään kolmen metrin päähän pallosta

rangaistusalueen kaaren taakse. Rangaistuspotkun antaja ei saa koskea kahdesti palloon. Rangaistuspotkutilanteessa maalivahdin tulee sijoittua maaliviivalle.

Kulmapotku

Kulmapotku tuomitaan silloin, kun pallo ylittää päätyviivan koskettaen viimeksi puolustavan joukkueen pelaajaa. Kulmapotku tulee antaa sille merkitystä paikasta sen kenttälaidan kulmasta, josta pallo on ylittänyt päätyrajan. Kulmapotkun antaja voi yrittää maalintekoa suoraan kulmapotkusta. Laukoja ei saa koskea palloon kahdesti perättäin.

Puolustavan joukkueen pelaajien tulee olla vähintään viiden metrin päässä kulmapotkun antajasta.

Maalipotku

Maalipotku tuomitaan silloin, kun pallo ylittää päätyviivan koskettaen viimeksi hyökkäävän joukkueen pelaajaa. Maalivahti antaa maalipotkun rangaistusalueen sisältä. Maalipotkusta voi yrittää maalintekoa.

Henkilökohtaiset rangaistukset

Erotuomarilla on oikeus langettaa myös henkilökohtaisia rangaistuksia joukkueiden kentälle tulosta aina joukkueiden poistumiseen asti. Kävelyfutiksessa henkilökohtaiset rangaistukset tarkoittavat joko varoitusta (keltainen kortti) tai pysyvää ulosajoa (punainen kortti).

Ulosajoon johtavat rikkeet

Pelaajalle tulee näyttää punaista korttia, ja hänet tulee poistaa kentältä, mikäli hän syyllistyy johonkin seuraavista rikkeistä

Raaka peli
Väkivaltainen käytös
Sylkee vastapelaajan päälle
Estää vastapelaajan maalinteon pelaamalla palloa kädellä (ei koske rangaistusalueella pelaavaa maalivahtia)
Estää vastapelaajan maalinteon vapaapotkun tai rangaistuspotkun arvoisella rikkeellä
Käyttää hävytöntä, loukkaavaa tai solvaavaa kieltä ja/tai eleitä
Saa toisen keltaisen kortin ottelun aikana

Punaisen kortin saanut pelaaja ei saa ottaa osaa peliin eikä istua vaihtopelaajille tarkoitetulla alueella. Kahden minuutin rangaistusajan päätyttyä ulosajon saanut joukkue saa korvata punaisen kortin saaneen pelaajan vaihtopelaajalla.

Ottelun lopputulos (jatkopelit)

Se joukkue, jolla on enemmän tehtyjä maaleja peliajan päätyttyä, voittaa ottelun. Mikäli jatkosarjan ottelu on varsinaisen peliajan jälkeen tasatilanteessa, lauotaan rangaistuspotkut. Rangaistuspotkuihin valitaan kolme laukojaa molemmilta puolilta, ja mikäli voittaja ei ole senkään jälkeen ratkennut, jatketaan rangaistuspotkuja ”kerrasta poikki” -systeemillä. Alkusarjassa pisteet tasataan

Alkulohkossa tasapisteiden sattuessa ratkaistaan järjestys jatkoon menosta seuraavasti:

1.Kaikkien tasapisteisiin päätyneiden joukkueiden keskinäisten ottelujen: pisteet, maaliero ja tehdyt maali
2. Keskinäinen ottelu
3. Kaikkien otteluiden tehtyjen maalien lukumäärä
4. Arpa

Facebook
Twitter
LinkedIn

Ohjeet

Arkistot