kavelyfutis-sivu

MITÄ KÄVELYFUTIS ON?

Kävelyfutis

 

Kävelyfutis on vuonna 2011 Isossa-Britanniassa kehitelty jalkapallon muoto, jossa loukkaantumisriskiä on pyritty pienentämään erinäisin sääntömuutoksin. Tärkein eroavaisuus perinteiseen jalkapalloon käy ilmi jo lajin nimestä: ainoa sallittu etenemismuoto on kävely. Muita tärkeitä sääntömuutoksia ovat fyysisen kontaktin minimointi sekä pääpelin kieltäminen.

 

Matalan aloituskynnyksen sekä pienen loukkaantumisriskin vuoksi kävelyfutista voi harrastaa kuka tahansa ikään, sukupuoleen tai taustaan katsomatta, ja siksi laji onkin saavuttanut suuren suosion muun muassa eläkeläisten, työyhteisöjen sekä kuntoutujien joukkueliikuntamuotona.

 

Kävelyfutista voi harrastaa käytännössä missä ja milloin tahansa. Aloittamiseen tarvitset ainoastaan pallon, kaveriporukan ja kentän. Kentän koko kannattaa mitoittaa ryhmälle sopivaksi. Esimerkiksi seitsemällä seitsemää vastaan pelatessa sopiva koko on noin neljännes jalkapallokentästä. Pallokooksi suositellaan aikuisten kokoa 5, ja sisätiloihin käytettäväksi futsalpalloa. Mikäli harjoitustilan tai joukkuekavereiden löytäminen tuottaa vaikeuksia, lähde mukaan jo olemassaolevalle vuorolle tai ota yhteyttä kävelyfutistiimiin, niin autamme sinut alkuun.

 

”Olen ollut jalkapallon ystävä ja intohimoinen penkkiurheilija lapsesta asti, mutta koskaan en tullut yhteenkään joukkueeseen valituksi, joten innostus laantui. Vanhemmalla iällä löysin kävelyfutiksen ja tunsin, että tätä lajia voin itsekin pelata. Se on minulle kuningasjuttu!”

 

Martti, kävelyfutaaja

kävelyfutaajat

Tärkeimmät säännöt

 

  • Ei juoksemista
  • Ensimmäisestä ja toisesta juoksurikkeestä seuraa huomautus sekä epäsuora vapaapotku
  • Kolmannesta juoksurikkeestä tuomitaan vastapuolelle rangaistuspotku
  • Ei liukutaklauksia
  • Ei pääpalloja
  • Pallon tulee pysyä joka hetki yläriman alapuolella
  • Ei paitsioita
  • Sivurajaheiton sijaan suoritetaan sivurajapotku
  • Edestakaiset pelaajavaihdot ovat sallittuja
  • Maalivahtia saa vaihtaa koska tahansa
  • Maali- tai kulmapotkua ei anneta, mikäli ottelu pelataan aidatulla kentällä
  • Pallon korkeusrajoitus ei koske tilanteita, joissa pallo kohoaa ilmaan maalivahdin torjunnan tai kimmokkeen seurauksena
  • Ainoastaan maalivahti saa pelata rangaistusalueen sisällä
  • Jos maalivahti poistuu rangaistusalueelta, tuomitaan vastapuolelle vapaapotku
  • Jos hyökkäävä pelaaja astuu rangaistusalueelle, tuomitaan vastapuolelle vapaapotku
  • Ulkona pelatessa maalin kooksi suositellaan juniorimaalia, sisähallissa käsipallomaalia

”Olisinhan voinut aloittaa vaikkapa golfaamisen, mutta eihän sitä pelatessa tapaa edes muita ihmisiä!”

David, kävelyfutaaja

Kävelyfutiksesta saat

 

Sosiaalista ajanvietettä. Kävelyfutis kamppailee yksinäisyyttä vastaan tuomalla yhteen harrastajia kaikista eri taustoista. Sinulla ei tarvitse olla aiempaa urheilukokemusta voidaksesi liittyä mukaan seuratoimintaan.

 

Matalan sykkeen liikuntaa. Kävely kohottaa kuntoa heti ensi kerroista alkaen. Hyötyinä ovat muun muassa verenpaineen lasku, aineenvaihdunnan vilkastuminen, parantunut stressinhallinta ja kognitiiviset toiminnot, verenkiertosairauksien vähentyminen, lihaskunnon kohentuminen ja luiden vahvistuminen.

 

Ohjattua harrastetoimintaa. Kävelyfutisharjoituksia vetävät lajiin perehtyneet aktiivit. Harjoitukset ovat ammattimaisesti rakennettuja kokonaisuuksia, joihin kuuluvat alkulämmittelyt, tekniikkaosiot sekä vapaa pelaaminen. Järjestämme läpi hankkeemme valmentaja- ja toimihenkilökoulutuksia ympäri Suomea.

 

Maksuttomia ottelutapahtumia. Järjestämme kaksi kertaa vuodessa kaikille avoimen kävelyfutisturnauksen, Kukunori Cupin. Ilmoita joukkueesi mukaan maaliskuussa 2019 järjestettävään Kukunori Cupiin.

kävelyfutis

Tule mukaan!

 

Oletko joukkuetta vailla? Lue lisää käynnissä olevista kävelyfutisvuoroista.

OSALLISTU